.

.

.

کارشناس ارشد مدیریت دولتی
در این وبلاگ یاداشتها ودیدگاه های سارا غلامی کارشناس آموزش و توانمندسازی و فعال سیاسی اجتماعی انعکاس داده می شود

نویسندگان

فساد اداری

این مقاله درصدد است که چرایی ( علت )،چگونگی پیدایش فساد (دلیل ) و چیستی و راه های مبارزه فساد را مورد بررسی قرار دهد .

 فساد مقوله ای است که امروزه گریبانگیر اکثر کشورهای جهان می باشد لذا در کشور ایران فساد ادرای بسیار چشمگیر است و تاکنون راه حل های پیشنهادی برای به حداقل رساندن فساد کافی نبوده است. در مورد فساد اداری تمامی مکانیزم ها بررسی شده عوامل و دلایل را بررسی و حل کرده اند اما کما کان فساد وجود دارد لذا هنوز به ماهیت فساد پی نبرده اند شاید بتوان گفت فساد تلاش برای کسب ثروت و قدرت از طریق غیر قانونی(رشوه ) سوء استفاده از قدرت دولتی برای منافع شخصی که از دیدم عموم مردم مضر است(فساد سیاه )، این که چرا فساد به وجود امده به عوامل متععدی بستگی داردشاید بتوان گفت فساد بخشی از فرهنگ کشورهاست که در این صورت مردم فکر میکنند با رشوه دادن، به چیزهایی که نیاز دارندخواهند رسید.  

فساد پدیده ای فراگیر است پدیده ای غیر دموکراتیک که به نهادهای دموکراتیک لطمه میزند شاید بتوان گفت دشمن اصلی فساد شفافیت است

. فساد ذاتا پدیده ای است که آشکار نیست و پی بردن به ماهیت آن بسیار مشگل می باشد لذا دلایل فردی، دلایل سازمانی، دلایل اجتماعی و اقتصادی ، سیاسی و.. میتواند براین پدیده تاثیر گذار باشد.

فساد اداری نقطه مقابل سلامت اداری است فساد اداری میتواند شامل ، دریافت پول و انواع پاداش برای انعقاد قرارداد، کم فروشی، استخدام دوستان و آشنایان، نادیده گرفتن مالیات ها ، تخطی از دستورالعمل باشد. برای رسیدن به منافع شخصی باشد. شاید مهمترین علت فساد وجود مقامات دولتی فاسد در کشور باشد  فساد اداری را به طور کلی به دو بخش، فساد کلان و خرد تقسیم می کنند کنترل فساد کلان مقدم بر کنترل فساد خرد است در فساد کلان سوع استفاده مقامات سیاسی ارشد از قدرت است که در مورد  قراردادهای بزرگ تصمیم گیری میکنند. فساد خرد به رشوه های اندک اشاره دارد صاحبنظران معتقدند  هزینه های متعددی با فساد همراه است.

فساد به علت تاثیرش بر تخصیص منابع، بر تولید و مصرف اثرگذار است، در الگوی استخدام و ارتقا نیز تاثیر می گذارد چرا که باعث تضعیف نیروی شایسته میشود و افرادی ناکارآمد و نالایق روی کار می ایند. فسادیک امر سیاسی است و کنترل آن هم یک امر سیاسی است لذا نیازمند اراده سیاسی است.

مدیریت دولتی برای کنترل فساد به ابزارهای مختلفی متوسل شده یکی از این دیدگاه ها زندان تمام دید است که از طریق فناوری اطلاعات فساد کنترل میشود. از دیگر عوامل سازو کارهای کنترل فسادو پیشگیری از فساد  میتوان به  نهادینه کردن نظارت در نظام سیاسی، گسترش جامعه مدنی که شامل پرورش مطبوعات، تاسیس انجمنهای گوناگون و...و افزایش پاسخگویی مقامات سیاسی، افزایش رقابت در اقتصاد، اصلاح مدیریت دولتی و مالیه عمومی، پاسخگویی رهبری نظام سیاسی، تقویت جایگاه آموزه های دینی، مشارکت مردمی،ایجاد بخش خصوصی رقابتی ،تشکل انجمنهای بازرگانی ،تنظیم طرح های عملی ، پاداش اقدامها و تصمیمات دولت در زمینه فساد،و...میتوان  نام برد.

 شاید بتوان گفت مبارزه با فساد میتواند فقر و مرگ و میررا کاهش میدهد اقتصاد و رشد درآمد را  رونق میبخشد ،و سواد را بالاتر ببرد و به طور کلی عدم وجود فساد در هر کشوری می تواند باعث پیشرفت و بالندگی و توسعه آن کشورمی شود در کشوری مانند ایران که فساد در سطح کلان به دلیل عدم مشارت مردم ،نبود تعمیم دموکراسی ، انتخاب نادرست مدیریت دولتی ،عدم نظارت و کنترل بر منابع مالی و بودجه ،تضاد طبقاتی ،و به طور کلی عدم وجود نظام مردم سالاری و تعمیم بروکراسی در سازمان ها ،عدم شفافیت و پاسخویی بیش تر نمایان است لذا با شعار دادن فساد پایان نمی پذیرد بلکه نیاز به اراده و عزم ملی دارد و با اصلاح تغییر فرهنگ در  سطح فساد کلان  و خرد و خواست دولت امکانپذیر میباشد . 

به امید آرامش و امنیت مردم ایران و ریشه کن شدن فساد


🔸سارا غلامی- 25 آبان 96


🆔 saragholami.blog.ir

  • سارا غلامی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی