.

.

.

کارشناس ارشد مدیریت دولتی
در این وبلاگ یاداشتها ودیدگاه های سارا غلامی کارشناس آموزش و توانمندسازی و فعال سیاسی اجتماعی انعکاس داده می شود

نویسندگان

‍ ✴️ معلمان و پرورش اعتماد به نفس دانش‌اموزان

👈اعتماد به نفس و عزت نفس ضعیف، گاهی از محیطی ناشی می‎شود که فرد در آن رشد کرده است. درواقع از رفتار اشتباه اطرافیانش نشئت می‌گیرد. رفتاری که به تصویر منفی و غلط از خود منجر می‌شود و تداوم آن به باورهای غلط منتهی می‌شود.  اگر نوجوان در خانه یا مدرسه مدام از سوی اطرافیان مانند والدین یا معلم و اولیای مدرسه، مورد سرزنش و طعنه و انتقادهای مکرر قرار گیرد، آ ن‌ وقت دلسرد می‌شود و تفسیرهای منفی را در مورد خود باور می‌کند.

↙️بالا بردن اعتماد به نفس و عزت نفس نوعی فرایند فعال است که طی استمرار شکل خواهد گرفت. البته به‌ عنوان معلمی دلسوز می‌توان کمک کرد تا دانش‌آموزان به این مهم دست یابند. به موارد زیر توجه کنید:

✅آنها را همانگونه‌ که هستند، بپذیرید. اعتماد به نفس زمانی شکل می‎گیرد که فرد خود را آنطور که هست بپذیرد و به خود احترام بگذارد. پذیرفتن فرد به معنای درگذشتن از نکات منفی نیست، اما زمانی می‌توان تغییر ایجاد کرد که ابتدا نکته‌ی منفی شناخته و به عنوان بخشی از واقعیت فرد پذیرفته شود. فراموش نکنید، هیچ‌کس کامل نیست و نقاط ضعف یا کمبود یک واقعیت است. گاهی این نکات رفع‌شدنی نیستند. پس باید یاد گرفت با آن زندگی کرد و در جهتی حرکت کرد که با توانمندی‌ها بخواند.

✅ارزش دانش‎آموزان را به کاری که انجام می‌دهند، وابسته نکنید. همیشه اعمال نمی‌توانند معرف توان و شخصیت افراد باشند. «یکبار در درس نمره کم گرفتن، به معنای کودن و بی‌استعداد بودن نیست. یکبار بر سر کلاس دیر آمدن، به معنای مسئولیت ناپذیری نیست.»

✅این که دانش‌آموز با چه خصوصیاتی به دنیا آمده است، به چه خانواده‌ای تعلق دارد، از لحاظ ظاهری چه‌قدر با تعریف‌های روز می‌خواند و ...  را به‌تنهایی عامل ارزش به‌حساب نیاورید. آنچه به افراد ارزش می‌بخشد، ویژگی‌ها و کیفیاتی است که با اراده، تصمیم و تلاش خود به دست می‌آورند.

🔸سارا غلامی

5 خرداد 96

🆔 saragholami.blog.ir

  • سارا غلامی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی