.

.

.

کارشناس ارشد مدیریت دولتی
در این وبلاگ یاداشتها ودیدگاه های سارا غلامی کارشناس آموزش و توانمندسازی و فعال سیاسی اجتماعی انعکاس داده می شود

نویسندگان

اقدامات شهرداری قزوین درایجاد و احداث پارک های محلی بررسی شد

 

توسعه در منظر شهر

سارا غلامی

 

 افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی،  موجب شده تا انسانها به تدریج از طبیعت دور شوند، در این بین پارک ها و فضاهای سبزبه دلیل فراهم کردن محیطی اجتماعی و تبدیل هر چه بیشتر محیط شهری به محلی قابل زیست  و پناهگاهی در دسترس برای استراحت و آرامش و رهایی از روزمرگی  و شلوغی های خیابان های شهری برای شهروندان امری ضروری محسوب می شود،  فضاهای تفریحی برای ساکنین محله اغلب نیازهای تفریحی و جسمی کودکان و بزرگسالان را برآورده کرده است و موجب نشاط فردی و اجتماعی ، آرامش روان می شود این همان مکانی است که در آن افراد برای استراحت، تأمل، گفتگو و لذت بردن، در کنار یکدیگر جمع می شوند. در شهر قزوین نیز با توجه به اهمیت و نقش فضای سبز در حیات و توسعه شهرو حجم بالای ساخت و سازها و متراکم شدن زندگی شهرنشینی ایجاد  واحداث این پارک ها امری اجتناب ناپذیر است

اصغر بهنام زاده مدیر منطقه یک شهرداری قزوین با اشاره به اینکه چندین پارک جیبی در محلات منطقه یک وجود دارد عنوان می کند:

چندین پارک جیبی در محلات منطقه یک شهرداری قزوین وجود دارد ، بوستان سردار، جمشیدیه، پاتوق محله مغلواک وکوچه برق که در سنوات گذشته احداث شده است.

وی اظهار می دارد: در صورت تملک فضاهای بین ابنیه ها و همکاری مالکین با شهرداری در نقاط مختلف منطقه با هماهنگی شورای اسلامی شهر، احداث بوستان جیبی در دستور کار قرار خواهد گرفت و هزینه احداث هر مترمربع در صورت واگذاری زمین بالغ بر ۲۵۰ هزار تومان برآورد می گردد که در این راستا در سال جاری در محله ناصرآباد و دانش و مشعلدار با اعتبار ۵ میلیاردریال احداث خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بهره گیری از فضای سبز در مقیاس کوچک می تواند تاثیرات بسزایی در بهبود شرایط کیفی محله برای ساکنین داشته باشد، عنوان می کند:

بوستانهای محلی به دلیل نزدیک بودن به محل سکونت، استفاده مفید از زمان ،کنترل هزینه ها و در دسترس بودن، تاثیرات مثبت در روند ترافیک و ایجاد روابط اجتماعی با ساکنین محله ایجاد می کند ودر صورت فراهم ساختن امکاناتی از قبیل، ست کامل بازی کودکان، آبخوری، سرویس بهداشتی و نشیمن گاه مناسب برای افراد مسن تاثیر مثبتی در روان و زندگی مردم دارد.

فدائی فر مدیر منطقه دو شهرداری قزوین نیز درباره فواید ایجاد پارک جیبی برای ساکنین محله می گوید:

پارکهای جیبی بیشتر به عنوان پاتوق محله ها، گذراندن عصر گاهی خانواده های آپارتمان نشین استفاده می شود در شهر قزوین هم این پارکها به صورت مکرر توسط سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری قزوین رسیدگی می شود هم چنین ساخت و احداث آن توسط منطقه انجام می شود.

وی ادامه می دهد: در سال گذشته در منطقه هادی آباد و شهرک میرعماد پارک جیبی احداث شد و هم چنین پارک مریم مقدس واقع در خیابان فلسطین و مورد استفاده مردم محله قرار گرفت.

فدائی فر با اشاره به مزایای این گونه پارکها در افزایش جذب مشارکت توسط مردم اضافه می کند:

فاز سه بوستان امام علی (ع) و هم چنین فضای ورزشی شقایق دردست احداث واقدام قراردارد که بوستان امام علی به عنوان پاتوق شهرک عارف شب ها مورد استفاده اهالی محله قرار می گیرد و مردم مشارکت خوبی در برگزاری مراسمات مختلف دارند.

محمد ابراهیم عصارزاده مدیر منطقه سه شهرداری قزوین نیز می گوید:

پارک های جیبی معمولا مساحت کمتر از 2500 و 3000 متر مربع  دارند و همچنین پارک های محلی کمتر از 7 الی 8 هزار متر مربع مساحت دارند و بالاتر از این مساحت ، پارک شهری محسوب می شود

عصارزاده با بیان اینکه درسطح منطقه سه، چندپارک جیبی دردست اقدام است ، اظهار می دارد:

در سطح منطقه سه، چند پارک محلی و جیبی دردست اقدام است از جمله  پارک طلیعه در خیابان امیر کبیر یک پارک جیبی محسوب می شود که تاکنون 65 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی ادامه میدهد: پارک محلی نیایش بامساحت تقریبا 8000 متر مربع واقع در جنوب بلوار مطهری با پیشرفت 55 درصد در حال احداث است ، هم چنین پارک محلی واقع  در منطقه اسماعیل آباد با پیشرفت فیزیکی75 درصد در حال ساخت و بهره برداری می باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه  درسال گذشته در منطقه مینودر 140 هزار مترمربع تا 150 هزار متر مربع افزایش سرانه فضای سبز در بلوارهای اصلی داشته است، عنوان می کند:

بلوارهای شهرک مینودر هر کدام دارای پیاده روهای عریض می باشد که این پیاده رو ها به عنوان پارک های خطی قابل احداث و بهره برداری است.

 عصارزاده می افزاید: بلوار الغدیر، بلوار انصارالحسین، الغدیر، 22 بهمن و همچنین چندین بلوار دیگر به عنوان پارک هایی با مساحت بالا ولی کارکرد پارک محلی در دست شهروندان قرار گرفته است .

وی با بیان اینکه پارک امیرکبیر با مساحتی تقریبا سه هکتار به عنوان بزرگترین پروژه های در حال ساخت شهر قزوین است، عنوان می کند:

پارک امیر کبیرواقع در بلوار امیر کبیر  با مساحتی تقریبا 3 هکتار یکی از بزرگترین پروژه های پارک شهر قزوین در حال ساخت است که تا کنون حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است هم چنین پارک خطی امیرکبیر تا تقاطع بلوار شهید سلمانی همزمان حدود 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که در مدت زمان بسیارکوتاه به بهره برداری خواهدرسید.

وی ادامه می دهد: این پارک با توجه به مساحت زیاد از پارک محلی بسیار بزرگتر می باشد اما کارکردآن محلی است و با توجه به اینکه به صورت خطی در ضلع جنوبی بلوار امیر کبیر در حال ساخت است برای کلیه شهروندان ساکن در خیابان امیر کبیر قابل استفاده می باشد.

عصارزاده افزایش سرانه فضای سبز را الویت شهرداری منطقه سه عنوان کرد و اضافه می کند:

قطعا افزایش سرانه فضای سبز و ایجاد پارکهای جیبی و محلی در بالا بردن نشاط اجتماعی و روحیه شهروندان تاثیر بسزایی دارد که شهرداری منطقه سه قزوین هر ساله  سه الی پنج پارک جیبی و محلی را دردستور کار قرار داده است .

برپایه این گزارش با افزایش  زندگی شهرنشینی، بلندتر ومتراکم تر شدن شهرها و حجم بالای ساخت وسازها، ایجاد پارک و فضای تفریحی برای ساکنین محله در مقیاس کوچک در دسترس، به طور فزاینده ای بر کیفیت محله تاثیر داردو شهرداری قزوین برای کاهش این محدودیت ها با اهمیت قائل شدن به فضای بازعمومی وتوسعه فضای سبز شهری در سطح سه منطقه توانسته است   راهی دوستانه تر برای محیط زندگی ماشینی، امنیت و آرامش روان برای ساکنین محله فراهم کند.

 

  • سارا غلامی

نظرات  (۱)

آفرین به شما خانم غلامی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی